http://dzieciom.pl/wp-content/uploads/2015/07/FDZzP_logo.jpg

Styczeń, luty, marzec 2020 r

Styczeń, luty, marzec 2020 r.

 

Nie rozumiem   ...

Dlaczego utrudniamy sobie życie ?

Dlaczego komplikujemy nawet proste rzeczy ?

Dlaczego oceniamy według siebie zamiast wejść w położenie drugiego człowieka ?

Dlaczego tak szybko ...krytykujemy, wyciągamy zbyt pochopne wnioski i klasyfikujemy  ?

Dlaczego tak trudno zrozumieć, że dzieciństwo ma ogromny wpływ na nasze życie w przyszłości ?

Dlaczego nie potrafimy przyznać się do błędu ? Przecież na tym polega życie ...błądząc uczymy się i dzięki temu zmieniamy ...niestety czasami na gorsze ;)

Dlaczego nie toleruje się ludzi, którzy mają własne zdanie i nie obawiają się je wypowiadać ?

Niby to co piszę jest takie oczywiste, ale jednak nie do końca. Podobnie historia ukazuje, że niejedno dziecko z ogromnymi problemami w nauce pozostało geniuszem, czy zapamiętane na stałe w historii. Czy naprawdę musi być tak, że Ktoś musi umrzeć, aby jego doceniano ??? 

Jak dużo ludzi zdecydowało się na adopcję 8-ego dziecka, które nawet nie umie skleić dwóch kółek łańcucha na choinkę ? A dodatkowo uparcie twierdzi "nie potrafię", a nie potrafi, bo nawet nie chce spóbować i obrażone wychodzi :) Łatwo się krytykuje i czepia wszystkiego czego się da, a prawda jest taka, że jedno dziecko dostanie cukierka i będzie zadowolone, a drugie będzie miało pretensje, bo byle jaki i tylko jeden. W obecnych czasach dobrobytu powinniśmy uczyć już małe dzieci "Jak być szczęśliwym ?"; "Co jest w życiu najważniejksze ?"; "Jakie znaczenie ma rodzina ?" Kiedyś od Nauczyciela usłyszałm "Jakby wszyscy rodzice robili tyle co pani, to zdecydowanie zmniejszyła by się ilość dzieci niepełnosprawnych", ponieważ to nie metody i technika nauczają, ale czas spędzony z dzieckiem na ...rozmowach, zabawie, wycieczkach, przekomarzaniu i nie zastąpi tego najlepsza metoda. Patrzę na córkę i czasami zachowuje się dosłownie jak moja kopia ...Moja córka gdy jest dłuższy czas w domu, to po prostu przyzwyczaja się do rytmu dnia przepełnionego nauką i jest to dla niej "taka norma codzienności", ale gdy wraca do szkoły i widzi jak na luzie funkcjonują inne dzieci, to nie dziwne, że próbuje te zachowania powielać i zaczynają się żale i pretensje. Warto zadać sobie pytanie co jest gorsze "Być za dziecka zmuszanym do nauki i w przyszłości spełniać swoje marzenia, czy mieć totalny luzik i w dorosłym życiu tylko narzekać ?". Drugie pytanie, to "Czy Nauczyciela dzieci mają lubić, czy po prostu ma wymagać aby nauczyć ?". Niestety przeważnie obie wersje nie idą w parze. Córka w chwili obecnej ma bardzo konkretnych Nauczycieli z j. polskiego, z j. niemieckiego i z wychowania fizycznego smiley 

Gdy mówię "Łukasz funkcjonowałby zupełnie inaczej gdyby był w domu" to w odpowiedzi zwrotnej słyszę "nie masz pewności jakby to było". Niestety ale mam i to na 99% jestem przekonana, że nasze życie byłoby zdecydowanie spokojniejsze, łatwiejsze, z większymi sukcesami i jednoczesnie większą satysfakcją. Wiem doskonale jak moje dziecko funkcjonowało będąc dłuższy czas w domu. Mam wielokrotne porównia Łukasza z końcem czerwca, a z końcem sierpnia i ...było to zupełnie inne dziecko ...podporządkowane, zdyscyplinowane, współpracujące, uśmiechnięte, zadowolone, chętne do współpracy, a wszystkie negatywne zachowania zanikały praktycznie całkowicie ...nikt mnie nie przekona, że szkoła jest odpowiednim miejscem dla dzieci zaburzonych w sferze psychicznej ...być może, któreś gdzieś tam w Polsce mające naprawdę wysoki poziom, bo przecież nawet pomiędzy masowymi szkołami jest ogromna różnica. Dodatkowym dowodem jest moja córka, która chodząc do szkoły traci zdolność przyswajania wiedzy i wraca do domu ...rozkojarzona i wyłączona ...np. ostatnio ponownie usłyszałam zdanie typu "Tu są dwa płyty" i ręce opadają, irytacja dopisuje, bo ile razy można naprawiać to co chodzenie do szkoły popsuje. Jak ma być dobrze skoro dzieci na grupę 20 osób (w tym np. trójka nie obecna), to tylko dwoje -czworo przychodzi ze zrobionym zadaniem domowym. Podejrzewam, że spora część ma także zwyczajny problem z czytaniem i zrozumieniem tekstu i to jest kl. 8. Ja również wyszłam ze szkoły z brakiem umiejętności czytania, a także rozumienia przeczytanego tekstu. W obecnym czasie czytając Łukasza książkę np. z Przyrody z kl. 4-tej już nie mam problemu ze zrozumieniem przeczytanych informacji, a na boku mam zapisane "IX.2017 r. nie rozumiem tekstu" ...rozumienie pomaga w trwałym zapamiętywaniu informacji, a nauka staje się przyjemnością. W momencie gdy do mnie Ktoś tłumacząc zbyt dużo mówi ...mój umysł się wyłącza, gdyż nie jest wstanie przyjąć i zrozumieć tak dużej ilości wyrazów. Według moich obserwacji osoby typu ja, czy Andżelika są zaburzone, ale Łukasz jest po prostu chory :)  Ludzie podobni do mnie ...szczególnie w przypadku pierwszego kontaktu mogą sprawiać wrażenie bardzo mało inteligentnych, a nawet wystraszonych ...pomimo tego, że nie ma żadnego zagrożenia :)

Nauczyłam czytać dziecko autystyczne u którego ta sfera była kompletnie zaburzona, a każdy wyraz czytany w taki sposób jakby ich sens niczym się od siebie nie różnił. W obecnym czasie mam piękne akcenty, a to oznacza, że Łukasz rozumie to co czyta smiley A co niektórzy twierdzą, że zdrowego dziecka nie da się nauczyć ...wszystko kwestia ...czasu, podejścia, konsekwencji, sposobu, ale tego niestety raczej nie zrobi sam Nauczyciel, ponieważ jest to poza Jego możliwościami czasowymi i podąża narzuconym, czasami bezsensownym programem, a "bezsensowny", bo nie dostosowany do danej grupy dzieci. Dla córki w obecnym czasie przebywanie na przedmiotach typu matematyka, fizyka, chemia, j angielski i w sumie też trochę geografia i biologia jest stratą czasu. Dleczego ? Ponieważ jej poziom wiadomości jest zdecydowanie niższy.

Ostatmi temat jaki pragnę poruszyć to fakt, że Nauczyciel czasami traci ok 20 minut na zdyscyplinowanie klasy i mówimy, że Nauczyciel musi sobie radzić, ale tak z drugiej strony to idzie do szkoły uczyć, czy jako psycholog uczyć podstawowych zachowań, bo wydaje mi się, że dzieci 15 -etnie powinny wiedzieć już takie rzeczy ? Po drugie niby Nauczyciele są rozliczani ze słabych ocen ? Trochę to niesprawiedliwe gdyż, gdy dostanie słaba klasę, to co ma zrobić ? Każdy etap rozwoju rządzi się swoimi prawami, a plus jeszcze jest uzależniony od całokształtu danej osobowości plus ma na to wiele innych czynników

Mam odczucie, że niektórzy Rodzice wychodzą z założenia, że wystarczy dziecko np. kochać, dać  jeść i pić, odesłać do szkoły ...a reszta się ułoży sama :) 

Podczas każdej oceny dziecka o wiele ważniejsze jest jakie robi postępy, aniżeli jakie ma wiadomości, a także INDYWIDUALNA ocena na podstawie rozwoju ocenianego dziecka, a nie jakiegoś ogółu

Co jest w życiu człowieka najważniejsze ? W moim odczuciu jego świadomość, która pomaga m.in. podejmować właściwe decyzje co ma decydujący wpływ na jakość naszego życia

Dość często słyszę, że w szkołach jest zbyt obszerny materiał. Ok. zgadzam się z tym, ale ...jak zawsze 'ja" mam jakieś "ale ...", gdyż jestem istotą rozumną, więc analizuję i wyciągam wnioski ...przecież "są dzieci, które doskonale sobie radzą z tym materiałem", a ...to dowodzi, że jest to do ogarnięcia, ponieważ problem nie do końca jest w ilości materiału, ale poziomu funkcjonowania dzieci. Ogólnie nie wiem dlaczego, ale uważa się, że skoro dziecko ma lat 11-e to musi być na tym poziomie rozwoju. Nie koniecznie, gdyż jest to uzależnione od różnych czynników i o takich rzeczach nie powinnam tutaj nawet wspominać  smiley

W obecnych czasach w szkołach powinny być zajecia psychologiczne z dziedziny "Jak sobie radzić w życiu pod każdym względem ?", a także "Pozytywne myślenie od najmłodszych lat" i  "Jak odróżniać codzienne potyczki życia od poważnych problemów'. W przeszłości dziecko uczyło się takich rzeczy poprzez doświadczanie sytuacji np. idąc codziennie do szkoły po 5 km, wchodząc na drzewa, rozmawiając z ludźmi i przede wszystkim rodzice wpajali jakiekokolwiek "zasady" smiley  Oczywiscie to nie dotyczy wszystkich dzieci i jest mnóstwo z taką wiedzą, że nie dorastam im do pięt. Ja pisze i podkreślam problemy słabszych dzieci i przeważnie mieszkających w mniejszych miejscowościach.

Z mojej strony zarówno dla dzieci wysokofunkcjonujących jak i przede wszystkim ich rodziców wielki szacunek za osiągnięcia smiley

 

STYCZEŃ

01.I Pierwszy dzień Nowego Roku taki trochę słabo ogarnięty. Moje nastroje bardzo zmienne. Dzień rozpoczynam godz. 8:00 powtórkami na Duolingo. Łukasz może godz. 16:00 czyta książkę pt. "Zaopiekuj się mną -Niedźwiadek polarny". Godz. 16:45 ćwiczenia "świat ucznia kl. 2-ga" a w nich zadanie typu "Po środku stał Adam, po jego prawej stronie stała Ania, ...itp. " i nawet fajne rozumienie. Większy problem z pytaniami "Która jest Jagoda ?" i "Która w szeregu jest Paulina ?" i fajne odpowiedzi wskazujące na myślenie, czyli "Wojtek, Piąteczka, piątka tak -upewnia się podając liczbę pod Wojtkiem, a w głosie słychać pewien rodzaj satysfakcji :) Godz. 17:20 słyszę"Juhż starczy tak", więc zmiana ćwiczeń na "Ortograficzne zadania z wyrazami do zapamiętania". Na koniec uzupełniamy jedną stronę albumu z 2015 r.

 
02.I Drugi dzień bardzo aktywny i tym samym udany. Budzę się może godz. 8:00. Niestety odczuwam jak bym powróciła z ciężkiej pracy, a nie z fazy snu więc chwila odpoczynku. Godz. 9:00 ...30 minut sprzątania i siadam do montażu filmiku z wyjazdu rowerami na szczyty Słoneczna - Kalenica. Godz. 11:30 przerwa i rozmowa z Włodkiem, a także śniadanie. Mąż w domu, ponieważ ma badania z pracy i opowiada jak to podczas wizyty okazuje się, że słabo widzi na lewe oko i zostaje poinformowany "Powinien Pan iść do okulisty", mąż na to "A gdzie ja jestem ?" ...odpowiedź zaskakująca, bo ..."A co Pan myśli, że w medycynie pracy będę robić Panu dokładne badania ?" ...Badanie u neurologa również śmiechu warte, natomiast wszystko nadrabia Lekarz ogólny, który konkretnie podchodzi do swojej pracy. W ubiegłym roku badania były robione w innym miejscu i tam Pani Okulistka zrobiła dokładne badania wypisując okulary, natomiast Lekarz ogólny aby było, więc jakaś równowaga musi być ;) Godz. 12:00 ...1,5 h Duolingo.  Potem trochę przerwy i jakaś kanapka, a także notatki i w godz. 16:20 -19:00 praca z Andżeliką nad matematyką, czyli omawianie zrobionych zadań z dnia dzisiejszego, ale także kilku zaległych. Zadania są głównie tekstowe, ale także wprowadzam wstępnie układ równań. Praca dzisiejsza z matematyki została umieszczona na 10-u stronach, a tematy w zeszycie szkolnym z 4 miesięcy na 29 -u i o czym można mówić ? Z tego wynika, że my robimy w 3 dni, a czasami i mniej to co szkoła w 4 miesiące, a już nie wspomnę, że córka w domu pracuje na książce z kl. 4-ej i mniej więcej ten poziom już pozostał osiągnięty i jest to ogromny mój sukces smiley Godz. 20:00 ...uzupełniam opisy dnia w zeszycie i na stronce, przerabiam swoje tematy z układu równań i wiersze "Lilije" oraz" Świteż". Łukasz tego dnia miał gorszą chwilówkę więc trochę czyta, a potem ogląda filmy na National Geographic. Godz. 00:40 wypada iść spać, a ja zastanawiam się czy czegoś jeszcze nie zrobić ? Wchodzę na Duolingo i 01:25 wyłączam komputer
 
Łukasza słownictwo i mowa znakomicie się rozwija na terenie domy. Na dzień obecny praktycznie prawie ze wszystkim się dogadamy. Jeśli nie jakiegoś słowa to używa zastępcze nakierowujące, a mogliśmy już ten etap nauki mowy mieć dawno za sobą, a znając życie to Ktoś mądry jeszcze zarzuci mi, że to moja wina :)  
 
03.I Godz. 7:30 1 h Duolingo. Godz. 8:30 1 h dodatkowego snu. Godz. 9:45 śniadanie, a przy okazji mycie naczyń. Godz. 10:20 uzupełniam notatki w zeszycie -opisy dni, a także robię przegląd naszych nie pokończonych "Kart pracy" i np. układam opisy do wykonanych rysunków, a także szykuję nowe tematy w czym pomaga mi trochę Włodek więc zapisuję sobie co ma być
Godz. 21:15 siadam do komputera i trochę opisów, a potem ...?
 
04.I 7:30 montaż filmiku.
Muszę się postarać o jakiś smartfon lub coś takiego podręcznego, aby móc wpisy dokonywać bezpośrednio podczas dnia, ponieważ w chwili obecnej piszę po dwa razy, czyli w zeszycie i dodatkowo na stronie :)
 
05.I Godzina może 8:00 już siedzę przy biurku i m.in. montaż filmiku z wyjazdu na szczyt Kalenica, czytanie książki,uzupełnianie notatek w zeszycie, a także opisywanie wiersza pt. "Oda do młodości". W międzyczasie rozmowy z rodzinką, śniadanie mycie naczyń. Godz. 10:00 Andżelika z Włodkiem jedzie do kina na film pt. "Gwiezdne wojny"
Mam tak ogromne zaległości w edukacji, że zastanawiam się czy nie stawiam sobie zbyt wysoko poprzeczki próbując sięgać po coś takiego jak "Matura" ? Niestety te zaległości nie wynikaja z mojej winy, a także z braku możliwości ...one wynikają z braku odpowiedniego wsparcie na konkretnym etapie wieku. Niestety także mam problem z ogarnięciem wszystkiego co mam do zrobienia, aczkolwiek od początku roku naprawdę dość aktywnie przykładam się do różnych rzeczy np. wczoraj, a raczej już dzisiaj odeszłam od książek godz. 2:20 i praktycznie od 8-ej ponownie przy biurku :) Czytanie książek z mojej strony jest trochę na zasadzie zmuszania swojego umysłu ale wiem, że muszę to robić aby podwyższyć swój poziom. Z moich obserwacji wynika, że im większa jest wiedza, to dalsze przyswajanie jest łatwiejsze. Łukasz tego dnia m.in. uzupełnia 5 stron ćwiczeń "Ortograficzne zadania z wyrazami do zapamiętania" ...m.in. układa zdania do rysunki i ma spory problem z prawidłowym wpisywaniem słów "jest" i "są" więc muszę pomyśleć o stworzeniu karty pracy.
 
Mam uzupełnione 7 stron krzyżówek i nie jestem  pewna z którego dnia ?
 
06.I Dzień pewnie podobny do wszystkich. Córka uprosiła dyspenzę od zadań z matematyki. Łukasz natomiast uzupełnia ...3 strony ćwiczeń "Ortograficzne zadania z wyrazami do zapamiętania", a także ma m.in. odmianę typu "dwójka, bo dwa , dwoje" i jest ok.   ..."Sprawdziany - Matematyka kl.3" ---liczby rzymskie i obliczenia
Łukasz ostatnio także malował szklane kubki, bo w stanach pobudzenia potłukł więc robi nowe, a także narysował na białym podkoszulku Maszę i Niedźwiedzia
 
07.I  Godz. 7: 40 już przy biurku, a uzupełnianie swoich notatek z j. angielskiego ukończyłam godz. 4:00 rano. Ostatnie dni to moja nauka przeplatana pracą z dziećmi. Łukasz ma bardzo fajny humorek i sporo się śmieje ...zauważam powoli potrzebę powrotu do normalnego świata, ale to tylko i wyłącznie dzięki wspomnieniom, które dostarczyliśmy w przeszłości. Natomiast córka ustabilizowała się dopiero w ostatnich dniach minionego roku i dzisiaj powrót do szkoły, więc na ferie pewnie znowu będę pracować nad powrotem jej umysłu do świata rzeczywistego :)  ...i tak w kółko ...wiem, że już pisałam o tym, ale przypomnę, że problemy jakie przajawiam ja z córką są do siebie bardzo podobne i to nie jest przypadek tylko jakiegoś rodzaju zaburzenie ...pewnego rodzaju wyłączanie umysłu w niepewnych lub nowych sytuacjach, które powoduje, że zachowujemy się trochę jak jak głupiutkie stworzenia :) Niestety ten stan także bardzo ogranicza przyswajanie wiedzy na terenie szkoły i ogólnie ogranicza prawidłowy rozwój. 
 
08.I Obecnej nocy chyba poszłam spać godz. 4:00. Wstałam może 8:00. Praca przy biurku, a potem przechodzę na łóżki, gdzie na chwilę przysypiam w otoczeniu książek i papierków, budzę się i nadal to samo. Obecnie nie piszę, ponieważ trochę brakuje czasu ...W czasie obecnym to nadrabiam trochę ze swojej edukacji i to jest tak, że wstaję siadam do książek, chwilę regeneracji snem i znowu książki. Założyłam, że z końcem roku będę dość dobrze operować j. angielskim i jak postanowiłam tak będzie, bo być musi :)
Mam tablet i będe próbować zapisywać na bieżaco. Ja po całym dniu nie potrafię nawet odtworzyć zdarzeń z minionego dnia, a na drugi dzień to już całkowicie
W sumie to 18:00 wyjazd na tenis. Powrót przed 2- -tą i po tej przerwie ciężki powrót do pracy, bo jestem rozkojarzona więc wieczór po prostu przesiedziany
 
09.I Godz. 7:00 siadam do komputera i pierwsze co to przeglądam zdjęcia z poażaru w Australii, ponieważ wczoraj się dopiero o tym dowiedziałam, ciekawe, że informacje typu, która gwiazda pokazała cycka mam w telefonie na bierząco podsyłane, a taki ważny temat i dosłownie żadnej wzmianki. Po drugie niby ...mamy wysoko rozwinięte technologie, budujemy bomby atomowe nie wiadomo po co ? Jeśli w celu zniszczenia naszej Planety to super, bo jesteśmy na bardzo dobrej drodze ...czasami sobie myślę, że człowiek nie zasługuje aby tu mieszkać 
Podczas nauki języka angielskiego mam ogromny problem ze słowami typu ...be, to, with, between, us, at, what, who, why, where, whose, which, if, there, how, they, ...jak czytam to to już mi słabo i ...co najważniejsze, to są to wyrazy abstrakcyjne, a problem bardzo podobny do Łukasza, ponieważ również ma problem ze słowami typu, czy, gdzie, z kim, kiedy, którędy, co, może, być może, jest, sa ...itp.
 
10.I Godz. 00:40 siadam do komputera :) Godz. chyba 1:30 idę spać. Wstaję może 8:00 i spowrotem książki i praktycznie tak cały tydzień, z tym że zmieniam miejsca przechodząc ... z pokoju do pokoju i z łóżka na krzesło.
Rodzina ...w niej ogromna siła, ale pod warunkiem, że ma ...wspólne cele, potrafi współpracować i wspierać siebie nawzajem, jest ...zrozumienie, szacunek, bliskość, ...w innym przypadku to się mija z celem. Obecnie zastanawiam się "Jak to możliwe, że moi rodzice gdy ja mając niespełna 19 lat przyszłam z wiadomością "wychodzę za mąż", nie próbowali tego powtrzymać, nie było żadnej dyskusji ...prawidłowo powinny być rozmowy tłumaczące i nakłaniające do dania sobie czasu, a także i przede wszystkim naciskanie na moją edukację. W obecnym czasie "ja" sama uczę się tego co powinnam już umieć wychodząc ze szkoły. Praktycznie w tamtym czasie nie wsparła mnie ani szkoła, ani moi rodzice. A inne dzieci narzekają, że ich się zmusza do nauki ...co za absurd ;) Obserwując moje dzieci, podczas pracy zrytualizowanej i dopasowanej odpowiednio poziomem, stwierdzam, że czasami nawet zmęczenia nie widać ...jest śmiech i zabawa smiley Ostatnio słyszałam, że jakiś zdolny rodzic przyszedł do Nauczyciela z pytaniem "Czy jego dziecko musi znać aż 5 kontynentów ?". Dzieci dzięki "technologi" w obecnych czasach nawet nie potrafią czytać, co jest przecież podstawą edukacji, a co dopiero mówić o pisaniu. Oczywiście nie mam na mysli wszystkich szkół, ponieważ niektóre sa na bardzo wysokim poziomie, ale to przeważnie duże miasta.
 
12.I
Godz.17:00 wracam z Wrocławia. Godz. 17:26 siadam na Duolingo. Godz. 19:00 kładę się przespać. Godz.22:10 powrót do Duolingo, a  w międzyczasie uzupełniam moją stronkę :) Godz. 00:30 zastanawiam się co robić dalej ?
 
 
Koniec tygodnia ...jakie szczęście, jeszcze następny taki trochę na wariackich papierach, a potem będzie lepiej
 
13.I Godz. 1:30 poświęcam 1,5 h na Duolingo i idę spać. Budzę się po godz.8-ej, ale wstaję dopiero 9 -ta. Na dzień dobry śniadanie i trochę sprzątania.Godz. 10:20 siadam do komputera i m.in. ...uzupełniam notatki w moim zeszycie -opisy dni, 
 
Efekt mojej pracy to ... zaliczenie przez Andżelikę sprawdzianu z lektury na ocenę 4, a zabrakło tylko 1 pkt do piątki, pragnę tylko dodać, że na 20 -kę dzieci ok 10 jedynek  smiley Dla mnie są to tylko fakty potwierdzające, to co ja już dawno wiem
 
16.I  Na razie nie piszę, ponieważ jestem pomiędzy swoją szkołą, a Łukaszem i cały czas w książkach. Jutro 7:00 mam matematykę online, ze względu na fakt, że nie radzę sobie z funkcjamii, a przede wszystkim nigdy wcześniej nie miałam z nimi styczności. Poza tym cały czas powtarzam j. angielski i uparłam się, że do końca roku będę w miarę się nim posługiwać :) Notatek mam trochęw zeszycie, ale także nie kompletne. Postaram się w poniedziałek coś tu uzupełnić
 
17.I Spać idę godz. 2:00 w nocy. Wstaję godz. 7:00. Godz. 8:15 mam zajęcia online z matematyki. W sumie dopiero w tym tygodniu wpadłam na pomysł aby poszukać Nauczyciela online i na szczęście (16.I) znalazłam Pana Radka, który okazał się być bardzo otwarty i chętny do udzielenia pomocy. Niesamowite po prostu ...smiley To ja nawaliłam, ponieważ za późno się zabrałam za temat funkcji ...no cóż wydawały mi się łatwe i myślałam, że jakoś będzie, ale nic z tego bez wsparcia fachowca nie dało rady. Funkcje ...o tyle większa trudność, że nie przypominam sobie abym miała kiedykolwiek z nimi styczność więc start od zera, czyli podstawowych okresleń. Po zajęciach siadam sama układając sobie w głowie to co mam przekazane, tematów było sporo więc dość szybkie tempo tłumaczenia, więc czasami czegoś nie zapisałam lub błędnie coś dopisłam, ale ogólnie SUPER smiley Funkcje wymusiły na moich komórkach wytężone myślenie i w efekcie końcowym musiałam chwilę odpocząć. Oczywiście przysnęłam na ok. 1 h. Godz. 14:00 wraca Andzelika. Godz. 15:00 wraca Włodek. Godz. 16:00 siadam ponownie do funkcji, a 16:30 kolejna lekcja online z matematyki. 17:35 w ramach odpoczynku klikam na Duolingo powtarzając j. angielski. W międzyczasie Włodek uzupełnia krzyżówki z Łukaszem. Godz. 19:00 siadam z Łukaszem i ćwiczymy do godz. 21 -ej (opis z ostatniego czasu co robiliśmy postaram się uzupełnić w poniedziałek) . Godz. 21:20 siadam do komputera i wieje ...masakrycznie, więc mam obawy aby nie zabrało światła, ponieważ mam jeszcze trochę do przygotowania na jutro do swojej szkoły
 
18.I 
Spać idę godz. 2:00. Pobudka godz. 6:00. Godz. 18:00 powrót do domu i łapię na szybko banana, kanapkę i ryż z jogurtem. Godz. 18:20 siadam do biurka z herbatą
 
Jestem typową osobą, który uczy się poprzez pisanie i jeśli w obecnych szkołach są takie dzieci, to się nie nauczą, bo dzieci piszą bardzo mało. Czasami słyszę aby oglądać filmy w j. angielskim z polskimi tłumaczeniami w celu szybszej nauki. Ostatnio byłam w kinie i próbowałam jednocześnie słuchać wymowy i czytać, i ...właśnie w tej sytuacji zupełnie traciłam sens przeczytanego tekstu ...potem nie potrafiłam wyłączyć umysłu na słuchanie i przeszkadzało mi to
 
20.I Wstaję dopiero godz. 9:00, ponieważ muszę trochę odespać ubiegły tydzień. Godz. 9:45 siadam do Duolingo -j.angielski. Podczas ćwiczeń zapisane osiem stron, a od 29.X.2020 r. 88 kartek, co daje 176 stron :)
 
21.I 
Dnia wczorajszego miałam uzupełnić trochę opisów, ale po pierwsze nie do końca wiem jak się za nie zabrać, ponieważ czas szybko ucieka i z tego wszystkiego trochę haosu.  A po drugie dzień wczorajszy i dziesiejszy trochę odpoczynku w ramach regeneracji. 
 
23.I Godz. 2:00 siadam do komputera
 
27.I 
Dzień rozpoczęłam godz. 5:00, a jest 23:50 ...pomimo tego jeszcze nie padam więc postaram się trochę popisać i wrzucić kilka stron z ćwiczeń mowy, a dokładnie jest ich 22 strony. Także spróbuję opisać mininy dzień i dodać w podsumowaniu zajęcia z minionego miesiaca. Godz. 00:40 pomału zasypiam przy biurku. Godz. 1:30 zasypiam przy biurku więc rano dokończę uzupełnianie zeszytu z ćwiczeń mowy
 
28.I Godz. 7:00 budzę się słysząc przemywane naczynia przez córkę i wstaję. Do godz. 16-ej m.in. robię drobne pranie ręczne (także wrzucam do pralki), a potem ...sprzątanie, lekcja 20 -minutowa próbna z j.angielskiego na Tutlo, śniadanie, uzupełnienie na stronce zeszytu (także w tym zeszycie opisów) i w sumie czas umknął :)
 
29.I Wstaję 7:00 20 min prasowania. Godz. 7:20 skanuję zeszyt z 2012 r,  9:30 śniadanie,  9:40 j.angielski i Duolingo, 10:50 uzupełniam opisy na stronie, 12:28 wciąż piszę na swojej stronie i jest to dość spory wysiłek dla mojej głowy. Godz. 13:30 schodzę na kanapkę
 
smiley Nie jestem wstanie opisać dzień po dniu co Łukasz robił w styczniu więc będzie opis ogólny
 
⇒  samodzielne czytanie książek m.in. "Masza i niedźwiedź"; "Zaopiekuj się mną -Niedźwiadek Polarny"; "Auta" -super sprawa z czytaniem książek na podstawie bajek, które Łukasz już zna, ponieważ w moim odczuciu jest łatwiej zrozumieć tekst
  "Masza i Niedźwiedź -200 łamigłówek" - uzupełnione 25 stron łatwych zadań robionych w ramach odpoczynku lub na zakończenie pracy. W zadaniach mamy także  porównania typu "Odważny jak lew; ..."itp. 
  "Ortograficzne zadania z wyrazami do zapamiętania" -uzupełnione 20 stron i m.in. mamy :  ♦01.I (1 strona) u na początku, w środku i na końcu wyrazu;  ♦przysłowia;  ♦chyba 05.I (5 stron) układanie zdań z wyrazami będącymi na obrazku i w tym przypadku Łukasz zapisał schematycznie "Piórnik jest na stole;  Ołówek jest na stole;  Temperówka jest na stole; ...itp.";  a czasami błędnie np."Klucze jest na stole" więc robimy "Karty pracy" z nowymi słowami  ..."jest" i "są" ♦06.I  (3 strony) -l.poj. i l.mn., a także wymiana "ó" na "o" ♦chyba 10.I (2 strony) -kolejne zadania i kolejne ułożone zdania to "krzyżówka jest supełek;  widokówka jest wieża;  stalówka jest metal;  klasówka jest szkołą" ♦zdania potwierdzające i zaprzeczające "Tato kupił nowy samochód" -"Tato nie kupił nowego samochodu" ♦08.I (1 strona) ♦chyba 16.I (4 strony) ♦18.I (4 strony) i kolejne ułożone zdania z podkreślonymi słowami "panuje tam głód;   wykonują tam lekcjęzajmuje tam pudełkobuduje tam hodowlę" i zdania może nie są poprawne, ale bardzo pozytywnie zaskakują swoim sensem jaki posiadają, bo słowa nie są łatwe :)
  j.polski i wiadomości różne 
* 9.I samodzielne układanie zdań na podstawie pokoju w którym jest Łukasz i Łukasz zapisuje "Okno jest sufit;  Telewizor ogląda;  Łóżko jest leży;  Komputer jest gry;  Stół jest krzesło;  Szafa jest ubrania;  Krzesło jest stół;  Lustro jest patrzeć;  Odtwarzacz jest płyta,  Obrazek jest zdjecie ;  Kaloryfer jest gorący;  Dywan jest podłoga;  Mama zrobi pisze;  Trzyma w ręce;  Okładka z książki; Układa zdanie" -wszystkie zdania zostały zapisane jeszcze raz w poprawionej formie, czyli np. "Okno jest dachowe;  Łukasz ogląda telewizor;   Na łóżku leży piłka; ... itd."  * 18.I  odmienne i nieodmienne części mowy, a także informacja przez co się odmieniają (przypadki, osoby, liczby, czasy, rodzaje, tryby, stony) zapisana kolorowymi plusikami
* 25.I określenia typu "mama i tata;   siostra i brat;  babcia i dziadek;  ciocia i wujek;  kuzynka i kuzyn; ...itp"
* 27.I wpisywanie pod zdaniami określeń typu "przeszłość, teraźniejszość,  przyszłość" i nie dotyczy to odmiany przez czasy, ale osi czasu i temat wcale nie jest łatwy, ponieważ np. zdanie typu "Tato gotuje obiad" możemy umieścić w przeszłości, ale też w przyszłości. Także robimy oś czasu i kolejny raz obrazujemy w ten spoób wiek Łukasza i chyba wciąż temat jest nie zrozumiały ;)
 * Łukasz podczas pracy mówi co chce na obiad, więc proszę o zapisanie w zeszycie, a także co chce aby zamówić, czyli Lakier Eveline minimax i farby do malowania na szkle (wymienia także kolory)
 * 28.I Łukasz dopisuje do moich słów czasowniki, czyli np. "Łukasz ...myje;  Andżelika ...siedzi; Kucharz ...gotuje; ...itd."
 * 11.I zapis tytułów legend dotyczących polskich miast
⇒  matematyka 
* (?.I) wykonaj redukcję wyrazów podobnych np. 1/3mn - 2/3mn + 1 i 2/3mn - 4/3mn = ...;  0,3a 0,4b -0,6a + 2/5b = ... itp. zadania i jest rewelacyjnie :) 
* (15.I) obliczenia typu 303 -3 (6x8 + 48:4) =... (także potęgowanie) i jest rewelacyjnie :)
* (17.I) dzielniki i wielokrotności liczb
* (17.I) określenia typu "Suma liczb 5 i 2 to ...;  Liczba 3 razy mniejsza od 9 to ...;  Suma liczb 10 i 12 i 8 to ...Masz 5 cukierków, ale dwa zgubiłeś. Ile zostało cukierków ?;  Ania ma 8 lat, a Ola jest młodsza o 2 lata;  ...itp. Przy okazji przypominamy określenia "składnik, suma, odjemna, odjemnik, różnica" i ...nie jest najgorzej
* (17.I) liczba mniejsza,  liczba 3 razy mniejsza,  napisz takie składniki aby ich suma wynosiła 10,  Kamil ma 15 lat, a jego siostra jest starsza o 3 lata
  przeglądamy i omawiamy nasze  "Karty pracy", a także robimy nowe m.in. "Łukasz i jego plany obiadowe"
⇒  kolejne strony albumowe z 2015 r. i na dzień 26.I mamy zrobione 17 stron, z tym, że może być coś z ubiegłego roku ?
  "Pierwszoteścik -testy kompetencji dla kl. 1-ej" wyd. WILGA -uzupełnione 8 stron (26.I) i m.in. ♦sylaby, głoski, litery -opanowane, natomiast problem ze słowem "wyrazy" ♦pojęcia: najwyżej, najniżej, po lewej i po prawej -bez problemu  ♦wymień rośliny ...zwierzęta, które rosnął w polu, w sadzie, na łące ...♦problem z poleceniem "Dorysuj tyle kropek, aby w każdym kolejnym było o 2 więcej"
Testy bardzo fajne,ponieważ konkretne zadania podane w konkretnej formie i jak mam takie ćwiczenia, to jestem mega szcześliwa :) Zadania są łatwe, więc Łukasz chętnie wykonuje, a ja mam możliwość wyłapania jeszcze słabo wyuczonych pojęć
⇒  "sprawdziany matematyka kl.3 wyd. LITERAT" -uzupełnione 6 stron i mamy m.in.kalendarz, liczby rzymskie, dodawanie, godziny, znaki większości i mniejszości (> = <) i sporo zadń tekstowych. Na podstawie uzupełnianych ćwiczeń przygotowałam trochę zadań do zrobienia w zeszycie.
Tkże bardzo fajne i konkretne ćwiczenia :)
⇒  j.angielski
* "Samouczek języka angielskiego" i także spisane do zeszytu niektóre określenia
* powtórki j. angielskiego na Duolingo, a także zapis niektórych zwrotów. Każdy z nas ma swoje Duolingo. Łukasz przeważnie ćwiczy na koniec pracy co jest formą odpoczynku. Przeważnie jestem obok i pomagam, ale bywa, że zostaje sam
  oczywiście sporo krzyzówek z serii "Supełek" , które uwielbiam 
łączenie kropek "Wojskowe Rysunki -Od kropki do kropki" -1 strona (17.I); "Połącz kropki -zwierzęta w ZOO 3 strony (5,8,15.I)
 
Łukasz ma dość bogate słownictwo i to jest na pewno ogromny plus, ale  wciąż brak umiejętności posługiwania się nim. Najtrudniejsze słowa abstrakcyjne, czyli nie posiadającego konkretnego znaczenia. Obecnie porównuję to do nauki mojego j. angielskiego, gdyż także posiadam już w głowie dość sporo słówek, ale jeśli mnie Koś poprosi aby ułożyć zdanie to nie daję rady i największy dla mnie problem, to kolejność wyrazów, a także słownictwo abstrakcyjne i do siebie podobne np. aby rozróżniać słowa "pork" i "beef" to podaje skojarzenie "beef - wołowina", a w nich "2 razy e i 2 razy o", albo "pork -wieprzowina" -po jednej literze "o"
 
31.I
Ja natomiast 20- 26 styczeń trochę odpoczynku po nadmiernym eksploatowaniu umysłu książkami, a ten tydzień powrót do rzeczywistości i tak mniej więcej od godz. 7-ej do momentu aż nie daję rady co następuje ok godz. 21:00 - 24:00, a czasami i 2-a w nocy. Oczywiście w międzyczasie praca z Łukaszem i Andzeliką i tak np. 30.I spędziłam sporo czasu nad rozgryzaniem zdań współrzędnych i podrzędnych. Oprócz tego rozmowy, rozmowy, rozmowy ...
 
.......................................................           Dzisiaj (28.I) będę to uzupełniać ...teraz jest godz. 15:54 muszę isć dio Łukasza
 
 
LUTY
 
W miesiąc luty wchodzę z bardzo dobrą kondycją pod każdym względem i nie pamiętam kiedy tak ostatnio było smiley
Nawet Włodek widząc mnie rano o godz. 7-ej dopytuje "Co ty spać nie możesz ?"...a tym bardziej, że wieczorami także siedzę dość długo. Ostatnie dwa tygodnie praktycznie większośc czasu spędziłam przy komputerze i przede wszystkim moje powtórki z j.angielskiego na Duolingo, a także ...skanowanie, przygotowywanie nowych i do kończenia zaczętych "Kart pracy Łukasza", notatki (na tyle ile to możliwe), układanie materiału zarówno na dyskach jak i będacych w pokoju, praca z Łukaszem, ogromne ilości rozmów z córką, a w międzyczasie w ramach rozrywki ...mycie naczyń, prasowanie, spożywanie często na szybko posiłków. Nasze "Karty pracy" przeważnie powstają w wyniku wyłapanych trudności w mowie podczas nauki i tak np. ostatnio mieliśmy z określeniami "każda inna, oprócz, rozwiń zdanie, i ...oczywiście cały czas tworzymy kolejne z działu "Przyczyna -skutek", a także powrót do tworzenia własnych krzyżówek na podstawie podręczników z kl. 4-ej
Ostatnie dwa lata były odreagowaniem  ostatnich moich lat, byłam bardzo zagubiona i próbowałam od nowa unormować swój świat ... w moim odczuciu udało się, a jak będzie ? Oczywiście czas pokaże  ...dlatego też zaległości na stronce :)
 
8.VI Budzę się ok. godz. 8-ej i stwierdzam, że wypada w końcu podjechać do Ząbkowic aby odebrać zrobione w połowie grudnia okulary. Wymiana okularów spowodowana mocniejszymi szkłami o pół diopri. Pytam córkę "jedziesz ze mną ?", a potem szybka zbiórka i wyjazd. W Ząbkowicach udaje mi się nawet zaparkować autko w rynku, co jest sporym szczęściem. Odbieram okulary, idę na 8 minut solarium i wstępuję do sklepu papierniczego po koszulki na prace Łukasza, a przy okazji kupuję ...zeszyty; sporo długopisów, z którymi mam wieczny problem, ponieważ nie piszą i dwie gry ..........................Pobyt w sklepie zaskakuje mnie bardzo sympatyczną i chętną do pomocy obsługą. Na koniec wstępujemy do sklepu spożywczego przede wszystkim po szampan Piccolo, ale przy okazji kupujemy inne rzeczy. W Bardzie zatrzymuję się jeszcze po warzywa i w domu chyba przed godz.12-tą ? Godz. 12:00 powtórzenia z Duolingo i zapisane z tego dnia trzy strony, ale ja już nie zapisuję wszystkich zdań, tylko te których nie rozumiem. Andżelika natomiast uczy się słówek z j.niemieckiego i ma problem ze względu na długość zdań, więc zwracam uwagę, że ma się uczyć pojedynczych słów, a nie na pamięć całych zdań. Łukasz pracę rozpoczyna standardowo czytaniem książki z serii "Złota księga bajek" i jest to tym razem "Bob Budowniczy". Wydana seria książek bardzo podpasowała Łukaszowi, gdyż są to opowiadania na podstawie bajek, które uwielbia Łukasz. Drugim ogromnym plusem jest fakt, że łukasz już te bajki zna z oglądania w telewizji, więc rozumienie tekstu jest łatwiejsze. Z seri tej mamy już chyba ..............7 książek, a kolejna kolekcja to przypadek, poniewaz zapoczątkowana książką pt. "Masza i niedźwiedź".
9.V Godz. 01:34 zastanawiam się czy iść spać, czy usiąść do pisania smileyW sumie to jeszcze ogarniam pokój, myję się, przeglądam filmy na dysku i mamy godzinę 03:10. Idę spać. Budzę się chyba 8:00 ? Trochę sprzątania, a potem siadam do komputera m.in. porządkuję poskanowane materiały i uzupełniam notatki.
 
10.II Godz. 01:56 nie śpię, ponieważ wieczorem zmożył mnie sen i się przespałam, a po drugie to wieje masakrycznie i nam drzwi z garażu wyrwało, gdyż córka nie domknęła, a już nie wspominając, że w drzwiach był klucz, który wypadało przekręcić. Nie mam pojęcia jak to wygląda w innych domach, ale w moim muszę dopilnowywać podstawowych rzeczy, czyli zaczynając np. zwyczajnej i codziennej czynności takiej jak mycie podłóg, naczyń, umywalki... . dla mnie niektóre rzeczy są tak bardzo oczywiste, że wydaje mi się, że nie ma możliwości zrobienia tego źle lub nie zrobienia wcale, a jednak zawsze da się  :) Mało tego, bo gdy proszę o zrobienie czegoś i nim zostanie przemyślane moje polecenie, to ja jestem już po zrealizowanym celu. W tym przypadku czasami lepiej nie tracić czasu i energii na proszenie ;) Godz. 2:10 Duolingo
 
W sumie to ostatnio prawie każdy możliwy czas wykorzystuję na naukę  j.angielskiego. Andżelika dzisiaj rozpoczyna ferie i siedzi nad j.niemieckim, a ja nad j. angielskim. Dlaczego córka j. niemiecki ? Z dwóch powodów, a więc przede wszystkim to w szkole przez minionych 8 lat nie uczyła się j. angielskiego, ponieważ Pani nie wymagała, a ja zwyczajnie stwierdziłam, że nie dam rady wszystko naraz i w związku z tym na chwilę obecną będzie jej zdecydowanie łatwiej nadrobić jeden rok j. niemieckiego niż 8 lat j. angielskiego. Po drugie dobrze by było aby znała j. niemiecki, a w przyszłości sądzę, że sytuacja ją zmusi do nuaki j. angielskiego. Obecnie mam naprawdę bardzo dobre relacje z córką smiley Oczywiście czasami posprzeczamy sie trochę, ale w sumie jest super
 
18.II
 
Nie mogę się nadziwić jakie zrobiłam w ostatnich latach postępy m.in. w rozumieniu czytanego tekstu. Kiedyś książka z kl. 4-ej do przyrody, to w moim odczuciu była gruba księga, której czytanie bywało męczarnią. W czasi eobecnym jest to bardziej broszurka, którą spokojnie mogę przeczytać w dwa dni co i tak dla niektórych będzie zbyt długo.
 
26.II i podsumowanie :
Nie wyrabiam się, zwyczajnie się nie wyrabiam smiley  Ferie minęły nie wiadomo kiedy, a nawet nie zauważyłam, że był luty ? 22 i 23.II byłam w szkole. Z piątku na sobotę skorzystałam z długiej kąpieli dokładnie o północy, a potem zabiegi kosmetyczne m.in. malowanie paznokci i była już godz. 3:00 więc wyszłam z założenia, że nie warto iść spać, ponieważ 5:35 pociąg. Sobota spędzona w szkole do 14:30, a potem jeszcze chodzę sobie po sklepach. No cóż ...pewnego kiedyś dnia, gdy wróciłam wcześniej do domu, to jak zwykle czekała na mnie moja codzienna rzeczywistość i wtedy powiedziałam, że jak jestem we Wrocławiu to wracam dopiero wieczorem, bo mam też prawo do jakiegokolwiek odpoczynku. W domu jestem przed godz. 18 -tą. Cały dzień na jednym jogurcie, więc jem na szybko barszcz z pierogami i idę spać. Niedziela (26.II) dźwięk budzika słyszę godz. 4:00, ale jeszcze muszę chwilę poleżeć. Kolejny dzień w szkole do godz. 14:30 i muszę napisać, iż ...uwielbiam te pobyty w szkole, pomimo zmęczenia mojego organizmu co tego dnia ukazało się w przyśnięciu na rękach położonych na ławce ...było to bardzo błogie uczucie, gdy leżąc na rękach słyszałam coraz bardziej oddalające się odgłosy i w sumie te kilka minut pomogło odzyskać ożywienie. Mamy naprawdę świetnych Nauczycieli i bardzo lubię ich słuchać :) Po zajęciach pronuję koleżance pójście do kina, ale jej chyba nie trafiłam z filmem, a tytuł jego "365 dni". Mi się oczywiście podobał i to bardzo, ponieważ dla mnie jest to rodzaj oderwania od rzeczywistości. Potem jeszcze idziemy na coś słodkiego i powrót do domu godz. 20:20, ale pociąg spóźniony więc trochę później.
Łukasz ...hmmm ...bardzo różnie jest kilka dni dosłownie rewelacyjnych, a potem przychodzi załamanie i jest kilka dni gorszych. Nie miałabym obecnie tego problemu, gdyby pomiędzy mną, a szkołą była współpraca i zaufanie !!! A przede wszystkim gdyby były tzw. "ZASADY" ... dziecko, które ma niepełnosprawność psychiczną potrzebuje ich jak człowiek wody i tlenu  smiley Druga rzecz o której cały czas piszę i podkreślam, to ...dziecko będące na poziomie kl. 4-ej, nie może znajdować się w kl. 8-ej, ponieważ dosłownie prowadzi się do jego upośledzenia umysłowego w wyniku nie dostosowanego materiału i zbyt wysokich oczekiwań. Byłam całe życie idiotką i nadal mi z niej sporo pozostało, a to dlatego, ze gdy moją koleżankę mama mobilizowała do nauki, to ja żyłam w strachu przed kolejną kłótnią rodziców ....szczerze, to wolałabym dostawać na tyłek zasłużone klapsy niż żyć w czymś takim ...natomiast mam wrażenie, że przeważnie zapominamy o fakcie iż psychicznie także można skrzywdzić dziecko. Dla Kogoś wyciągane moje tematy mogą wydać się czymś nie normalnym, obnażaniem ze swojej intymności ? Dla mnie i w moim odczuciu jest to zwykła codzienność życia, która dotyczy prawie każdego człowieka, a świadomość tego faktu tylko i wyłącznie pomaga. Prawda jest taka, że nasze "życie", to bardzo krótka przygoda i dlatego też powinniśmy umieć "delektować się" nie tylko każdym dniem, ale nawet każdą sekundą smiley A na co my wykorzystujemy większość czasu ? Na narzekanie i bycie nieszcześliwym ...wystarczy posłuchać ludzi na ulicy, czy nawet dzieci w szkole ...jak można czerpać radość z życia wiecznie narzekając ? Być może przyszedł czas, aby w szkołach wprowadzić przedmiot uczący pozytywnego myślenia od dziecka ?
 
25.II W sumie większość dnia spędzam przy j. angielskim i Duoligo, a w międzyczasie wciąż poszukiwania odpowiedniego nauczyciela w celu wsparcia nauki języka obcego, a także codzienne czynności typu ...mycie naczyń, jakieś kanapki, ogarnięcie pokoju, drobne pranie, itp.
Córka ze szkoły przynosi wypożyczoną dla mnie książkę pt. "Lalka", a w związku z tym wieczorem oglądamy pod tym samym tytułem film w celu wprowadzenia mnie do książki, co mam nadzieję ułatwi jej czytanie. Film zaskakuje mnie bardzo pozytywnie, zarówno jego klimat jak i sama stworzona postać Wokulskiego. Oglądamy dwa odcinki, czyli ja, Andżelika i Łukasz, poniewaz ma gorszy dzien. Potem trochę czytam przy Łukaszu.
W telefonie mam rejestrator dźwięku, o czym nie wiedziałam i muszę do niego się przyzwyczaić, a przede wszystkim przełamać blokadę do opowiadania do mikrofonu, a druga zmiana to większa koncentracja nad zapisem bezpośrednio na stronie ...potrzebuje tablet, który niby był w domu ale okazał się popsuty ;) Ostatnio w związku ze szkołą, którą zaczynam traktować coraz bardziej poważnie, a tym bardziej, że w ubiegłym tygodniu dowiedziałam się, że nie muszę mieć matury aby dalej kontynuuować naukę, więc sięgnę po edukację policealną, a w międzyczasie będę dążyć do zdania matury. Dlaczego akurat tak ? Ponieważ za rok nie będę gotowa aby zdać maturę ze względu na zbyt duże ubytki w wiedzy. Przewaznie mówi się, że im człowiek starszy to niby mniej sprawny i fizycznie na pewno TAK, ale psychicznie ...duzo zależy od nas i naszego trybu życia, ja wraz z upływającym czasem zrobiłam ogromne postępy i sam fat, że zaczynam czytać książki to jest ogromny sukces, drugi natomiast to poprawa ogólnego rozumienia mowy ...jestem z siebie dumna, aczkolwiek mniewam ogromne załamania z którymi muszę sobie radzić ....wszystko osiągnęłam sama pchana żalem, bólem, złością, ambicją i przekorą 
 
26.II Wstaję godz. 7:00. Na dzień dobry czytam swoją lekturę pt. "Lalka" i tym razem przy okazji testuję sibie ile będe wstanie przeczytać w dość krókim czasie. W międzyczasie uzupełniam opisy na swojej stronce i jem śniadanie.
 
Godz. 14:30 lekcja próbna j.angielskiego i kolejna katastrofa ...mam takie szczęście, że po 20 minutach patrzę na godzinę zmyślą "Kiedy koniec ?" A dlaczego ? Powód brak konkretności i nie wiem dlaczego, ale jest ogromny nacisk na wymowę. Po co mi wymowa ? Skoro nie znam podstawowych słów i nie potrafię układać podstawowych zdań ? Tym bardziej, że wymowa w tym przypadku bywa bardzo różna
 
27.II 
Godz. 10:00 dostaję informację od Włodka, że profil ząbkowickiego Liceum jest akademicki i bedzie ciężko z umieszczeniem tam Andżeliki. Może mi ktoś nie wierzyć, ale naprawdę dzieciom słabszym i z jakimikolwiek problemami nie daje się nawet minimum szans aby funkcjonowały lepiej. Tak wygląda to z mojego doświadczenia, zarówno na podstawie mojej osoby, jak i Łukasza, a także Andżeliki. Andżelika w ciągu ośmiu lat bycia u nas zrobiła ogromne postępy w edukacji i na dzień obecny danie dziewczyny wciąż słabo stabilnej emocjonalnie pomiędzy dzieci z różnych środowisk jest od razu skreśleniem z możliwości podniesienia jej funkcjonowania. Dlaczego tak uważam ? Ponieważ już w chwili obecnej widzę jak funkcjonują dzieci w szkole do któej obecnie uczęszcza ...prawda jest taka, że głupiej lektury nie potrafią przeczytać, a czasami nawet i potrafia pisać. Najpierw dziecku nie dano szans na normalną edukację, ponieważ na siłę przepychano z klasy do klasy pomimo naszych sugesti o adekwatne oceny, a teraz w dalszym ciągu robi się ograniczenia. Mało tego ...w Poradni Pedagogicznej zaproponowano Szkołę Specjalną ...dla dziecka ...które nie ma żadnego orzeczenia o niepełnosprawności, dla dziecka ...które ma rewelacyjne rozumienie mowy i pamięć słuchową ...proponuje się Szkołę Specjalną ? Najpierw udaje się, że nie ma problemu i wciska nam się, że jest dobrze, a potem ...? 
 
MARZEC 
 
02.III
Obecnie skupiłam się nad j.angielskim i cały czas utrwalam siedząc nad nim nawet po kilka godzin dziennie. W międzyczasie oczywiście wykonuję swoje inne obowiązki :) W środę (26.II) umawiam się z kolejnym Nauczycielem j.angielskiego i po pierwszych wstępnych zajęciach mam odczucie, że jest to bardzo odpowiednia Osoba, gdyż doskonale wie w jaki sposób prowadzić zajęcia korzystając z obecnej technologii. Po drugie dostaję kilka cennych stron w celu utrwalania i przede wszystkin zaczynamy ćwiczenia od podstawowych opisów w podstawowym czasie. Nie jestem pewna czy pisałam, ale moje założenie jest, iż w przyszłym roku powinnam podczas matury zdać j. angielski i matematykę, więc nad tym się skupię, a potem po kolejnym roku j.polski. Nie jestem wstanie ogarnąć wszystkiego naraz, więc biore najpierw to co łątwiejsze, a w międzyczasie aby nie przerywać kontaktu ze szkołą podejmę naukę w szkole plicealnej ? 
 
04.III
Godz. 1:22 siadam do Duolingo
 
06.III
 
22.III Nastroje naprawdę wciąż zaskakujące zmienne, ale cały czas ku lepszemu. Dzieci naprawdę potrzebują "ZASAD", a ich coraz niej ...szczególnie w szkołach. Ten dzień Łukasz miał bardzo pracowity i np. zrobił cztery strony zadań w ćwiczeniach "Pierwszoteścik -testy kompetencji dla kl. 1-ej" -zadania łatwe, a pomimo tego Łukasz ma problem z dobraniem odpowiednich wyrazów typu "powróciły, piskląt, kwitnął, żaby, przygrzewa, ..." w odpowiednie zdania i największa trudność to "Bociany polują na ...", myślę, że problematyczne słowo to "polują", przepisane 5 stron pojęć z książki "Samouczek j. angielskiego", ale to takie nie pełne, bo czasami tylko jedno słowo w linijce. Kolejne uzupełniane ćz poleceniem wiczenia to "Pory roku 6-9 lat" wyd. Promocja i uzupełnia 10 stron -drobne i łatwe zadania, a pomimo tego problem m.in. z poleceniami typu "Czy wiesz jaki to ptak ? Obrysuj go czerwoną kredką" i mamy do tego polecenia fajny konkretny opis bociana z którego Łukasz wywnioskował, że ma obrysowac noge bociana:) Kolejne zadanie związane z bezpieczeństwem nad wodą i mamy 3 ryzunki i trzeba wybrać jeden, czyli z miejscem gdzie nie można pływać. Łukasz ma z tym problem, ale w końcu pokazuje odpowiedni obrazek, więc pytam "Dlaczego nie wolno pływać ?" -odp. "boe jest ratownikiem;  bo jest morze;  na basenie;  zakaz", ale zapytany gdzie jest na rysunku znak zakazu ...nie wie :) Ostatnie problematyczne polecenie to "Które z dzieci ma w swojej walizce więcej rzeczy niepotrzebnych ?" ...w moim odczuciu brak rozumienia wyrazu "niepotrzebnych :) Łukasz zapisuje zawody korzystając z książki ""Kim będę w przyszłości ?" wyd. PRINTEX
 
23.III Masakra dosłownie jakaś, ponieważ nie wiem kiedy minęły ostatnie trzy miesiące. Praktycznie większość czasu poświęcam na mój angielski, który przeplatam książką pt. "Lalka" (600 stron, co dla mnie jest wciąż jeszcze Kosmosem), a także praca z Łukaszem i przecież szaleństwo grypowe pt "Coronavirus" więc w domu mam córkę, której  z chodzenia do szkoły trochę się odfrunęło, więc m.in. problem ze skupieniem uwagi i samodzielnością :) Zauważam także krótsze wypowiedzi.
A ja jestem zwyczajnie zmęczona komputerem, książkami i przede wszystkim siedzeniem w domu. Plus organizm zmęczony po zimie, więc nawet nie dbam o to w jaki sposób śpię, bo robię to zwyczajnie w międzyczasie i chyba bez problemu, także wyspałabym się na podłodze, tylko aby było w miarę ciepło :) Tego nie da się opisać ... w głowie przede wszystkim ...haos i burza myśli, ale ogólnie jest w niej niezły bajzelek.
 
Podsumowanie z marca, ale tym razem mam brak notatek nawet w zeszycie, więc zapiszę mniej więcej na czym pracowaliśmy
-  "Wszystkie państwa świata" -gra planszowa TACTIC -powtarzanie nazw stolic i państw
-  "Wielki Atlas Świata_ -wyd. DEMART -przeglądanie atlasu i m.in. omawianie ...ruchu Ziemi wokół Słońca i własnej osi, a także wynikające z tego zależności, co zobrazowałam  dodatkowo na globusie z pomocą lampki biurkowej. 
-  "Ciekawwe dlaczego ? -Księga  przyrody" wyd. OLESIEJUK -czytanie i omawianie
-  "Pytania i odpowiedzi -NAUKA" - wyd. Olesiejuk ...czyta Łukasz samodzielnie
-  "Encyklopedia w pytaniach i odpowiedziach -Polska i Świat" wyd. SBM i czytam Łukaszowi pierwszy temat "Współczesna Polska"
-  "Kim będę w przyszłości ?" wyd. PRINTEX -temat zeczęty od krzyżówki, ponieważ Łukasz miał problem z jakimś hasłem, więc w książce przeglądamy zawody, a także Łukasz czyta
-  "Masza i Niedźwiedź -200 łamigłówek" wyd. EGMONT -uzupełnianie drobnych ćwiczeń
-  "Legendy Polskie -Polish Legends" wyd. LITERAT - wspólne czytanie
-  "Prawda czy fałsz -quiz" wyd. Aleksander -osłuchiwanie się z nowymi pojęciami poprzez czytanie i wtym towarzyszy również Andżelika
-   oczywiście obowiązkowo uzupełniamy krzyżówki z serii "Supełek"
-  "Samouczek j.angielskiego" -wyd. Księgarnia Najtaniej - Łukasz przepisuje z książki do zeszytu dialogi i pojęcia w j. angielskim wraz z tłumaczeniami będącymi na płycie
-  "ATLAS -szkoła podstawowa - Świat Wokół Nas - Przyroda" wyd. Nowa Era -przeglądmy i trochę czytamy
-  "Lalka" -czytam przy Łukaszu książkę, a także oglądami film, także Andżelika i przy okazji tłumaczę jej zachowania ludzi m.in. Panny Łęckiej, którą córka była zauroczona nie mniej niz Pan Wokólski, aż do momentu sytuacji zaistniałej w pociągu z ...
 
Jeden z wierszy mojej córki Andżeliki
"Przyroda"
Przyroda jest jak matka natury, 
która chroni nas i otacza opieką.
Pokazuje ile jest piękna.
Dodaje swojego uroku ...
w słońcu, czy tez deszczu,
latem czy też zimą, 
w pogodny czy też pochmurny dzień,
ale to bez znaczenia ...
bo i tak jest zawsze wyjątkowa.
Jest zaskakująca ...jak niespodzianka
o której nie mamy pojęcia.
Jest okryta tajemnicą ...
o któej dowiadujemy się wcześniej lub później.
Jest to dobro, które rodzi na gałęziach drzew,
aby zaspokoić głód człowieka.
Natomiast swe pragnienia ugasi w rzece.
Jest kolorowa i zaczarowana jak róźdżka.
Ma swoje pozytywne i negatywne strony.
Matka Natura dała nam wszystko, 
a my powinniśmy ją uszanować
tak samo jak ona,
bo dzięki niej mamy szansę na życie
i przecudowną przygodę.
Przyroda to też miłość do ludzi,
która jest wierna,
tym którzy o niej pamiętają.
Tak jest z przyrodą, 
która dała początek naszej Ziemi.
 
Dziewczyna w 8 lat ciężkiej pracy osiągnęła rzeczy, których czasami nie osiągaja dzieci zdrowe pomimo luksusuwej sytuacji i ...mi ...się dla dziewczyny sugeruje ...Szkołę Specjalną ? Jak my twierdziliśmy, że dziewczyna funkcjonuje źle, to aby nas nie martwić wmawiano, że jest ok, a dzisiaj jak jest ok. to nam sie znowu mówi na odwrót smiley
 
24.III Budzę się godz. 6:50. Wstaję 7:30. Andżelika także wstaje samodzielnie. Jemy śniadanie i godz. 8:00 Andżelika siada do pracy, a ja jeszcze m.in. myję podłogi, wieszam pranie i siadam do układania zdań i pytań w j. angielskim. Pierwszy raz coś takiego robię, więc głowa z myślenia prawie dymi, ale efekt końcowy mojej pracy pozytywnie mnie zaskakuje. Godz. 14:00 mam zajęcia z j.angielskiego online. Godz. 17:25 Łukasz uzupełnia całą krzyżówkę "Supełek" ( w ok. 2,5 h) i naprawdę bardzo polecam dla dzieci krzyzówki, ponieważ one w przypadku Łukasza bardzo wsparły mowę i jej rozumienie. W sumie w obecnym czasie to Łukasz prawie samodzielnie uzupełnia taką broszurkę. Powiem szczerze, że jakiś czas temu czytając kolejny raz zagadki doszłam do wniosku, że tak na dobrą sprawę ...one są bardzo trudne. Dlaczego ? Ponieważ np. jeden taki opis zagadki zawiera aż ....nie zrozumiałych lub słabo zrozumiałaych słów dla Łukasza, a gdy jeszcze dodatkowo wrzucimy je prawie w jedno zdanie to mamy przyczynę słabego rozumienia treści danej zagadki:) Godz. 19:50 Łukasz ćwiczy na swoim Duolingo ok. 30 minut, a potem ma czas wolny na telefon. W międzyczasie tłumaczę Andżelice zadania do zrobienia i treść opisu z j. polskiego dla kl. 8-ej i m.in. słowa perspektywa, jednostka (chodzi o człowieka), ...Godz. 20:30 gotuję ziemniaki w ramach obiadokolacji. Godz. 21:40 Duolingo i godz. 22:30 robię krótki opis na stronce. 
 
Po ok. roku nauki j. angielskiego dzisiaj stworzyłam swoje pierwsze samodzielne dzieło ...oczywiście w nim jest mnóstwo błędów, ale na tym polega uczenie się. W chwili obecnej mam rewelacyjnego Nauczyciela, ponieważ nauka poprzez współpracę, a nie nacisk na dzień dobry na wymowę, której byc może nigdy nie opanuję ...natomiast pisownię raczej bez problemu :)  Pozdrawiam wszystkich uczących się j.angielskiego cheeky
 

1. Dzisiaj jest ładny dzień, ale wczoraj było bardzo zimno.

Today is son day, but yesterday was wery cold. - Dzisiaj jest słoneczny dzień, ale wczoraj było bardzo zimno.

White was tomorow weather ? - Jaka była wczoraj pogoda ?

Is Tomorrow son day ? - Czy wczoraj był ładny dzień ?

Tomorow wasn't very day. - Wczoraj nie był ładny dzień.

2. Dzisiaj rano sprzątałam swój pokój.

I was cleaning my the room morning today. - Dzisiaj rano sprzątałam mój pokój.

What I was morning today ? - Co ja robiłam dzisiaj rano ?

Why cleaning the room ? - Dlaczego sprzątałaś pokój ?

I wasn't cleaning my the room morning today. - Nie sprzatałam mojego pokoju dzisiaj rano.

3. W moim pokoju jest dużo pamiątek z wakacji.

In my room is a lot souvenirs in the holiday.

4. Ja mam w pokoju dużo pamiątek z wakacji.

I have in the room a lot souvenirs in the holiday. (?in the room ?)

What you have in the room ? - Co masz w swoim pokoju ?

Where are your souvenirs in the holiday ? -Gdzie są Twoje pamiątki z wakacji ?

I haven't a lot souvenirs in the holiday.

4. Ja codziennie rano pije gorącą herbatę, ale wczoraj wyjątkowy piłam kawę.

I drink the hot tea every morning, but yesterday exceptionally drank coffee.

What you drank yesterday ? - Co piłaś wczoraj rano ?

What you drank today ? - Co piłaś dzisiaj rano ?

What you drank every day ? - Co ty pijesz każdego dnia ?

I drink not everyday coffee. - Ja nie piję codziennie kawy.

5. Wczoraj miałam ochotę na spacer, ale nie poszłam, ponieważ było zimno.

I had wanted in the walk, but I went not, bicause was cold.

Do you had wanted yesterday ? - Na co miałaś wczoraj ochotę ?

Why do you not went it the walk ? - Dlaczego nie poszłaś wczoraj na spacer ?

6. W październiku byłam na koncercie w Krakowie i była piękna pogoda.

I was October at the concert in the Cracow last year and was beautiful weather.

Where you were in October last year ? - Gdzie byłaś w październiku ubiegłego roku ?

Where was in the concert ? - Gdzie byłaś na koncercie ?

I wasn't October at the concert last year.- Nie byłam na koncercie w październiku ubiegłego roku.

Wyrazy zaczerpnięte z tłumacza :    today - dzisiaj;  very - bardzo;  weather - pogoda;  October - październik;  last year - ubiegłego roku;  at the concert -na koncercie,  a lot - dużo;  souvenirs - pamiątek;  holiday -wakacje;  spoke -mówiłam;  wanted - ochotę;  exceptionally - wyjątkowo;  I was cleaning -sprzątałam;  walk - spacer

 

Jak by Ktoś zobaczył mój pokój to jest załamka, ponieważ dookoła mnóstwo papierów... książki, ćwiczenia, zeszyty, karteczki... nawet spać nie ma gdzie  cheeky

 

KWIECIEŃ

01.III Budzę 

Godz.15:37 siadam do komputera zapisując kilka słów na swojej stronie

Obecnie rządzi Coronavirus więc córka w domu i nie dość, że po pobycie w ostatnich miesiącach w szkole jest wyłaczona i nie potrafi wykonać nawet prostych czynności, to do tego okazuje się, ze nie wie co oznaczają słowa i zwroty typu " utwórz dokument,  tolder, rubryka, ..."  nie potrafi otworzyć własnej skrzynki email, swojej strony szkolnej z informatyki, czy swojego Librusa... zastanawiam się, czy w szkole nie ma czegoś takiego jak informatyka. Ja naprawdę pomimo ogromnych chęci nie jestem wstanie wszystkiego jej uczyć tym bardziej, że większość czasu była w szkole, a po za nią brak skupienia, ponieważ wraca rozpromieniona tym co tam widziała dookoła siebie smiley Naprawdę można mieć dość tym bardziej, że ja wciąż wracam do punku wyjścia zamiast iść dalej

Jeśli w szkoąłch będzie nadal utrzymywał się "brak dyscypliny i jakichkolwiek wymagań" to dobrze nie będzie. Dzieci zarzuca się stertami materiałów, a one nie potrafią nawet dobrze czytać !!!

 
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------
 
05.I.2020 r zmontowałam filmik z mojego wyjazdu z Andżelią na szczyt Kalenica i Słoneczna   https://www.youtube.com/watch?v=9DC71dO59lE&t=4s
 
15.I Poniżej nasze kolejne "Karty pracy", a tutaj inne starsze wstępne rysunki    http://wedrujac.rafkom.net/rysunki%20wst%C4%99pne ,ale mam nadzieję, że będę stopniowo tworzyć kolejne ...oczywiście w spólnie z Łukaszem :)
 
28.I  Dodane od strony 39      http://wedrujac.rafkom.net/edukacja/cwiczenie-mowy-2019-r        Przeważnie w tym zeszycie piszę ja i to co jest zapisane literami drukowanymi , to dyktuje Łukasz, ale czasami zdarza się także, że pisze w nim Łukasz
 
11.II Obecnie uzupełniam książki na których pracował Łukasz   http://wedrujac.rafkom.net/edukacja/ksiazki-cwiczenia-i-roznosci-ktore-przerabialismy#
                    i ... http://wedrujac.rafkom.net/node/477

 

17.II Nowe filmiki, ale z naszego wyjazdu rowerowego w czerwcu 2020 r. i ...w sumie dziwię się obojętności do tego co zrobiłyśmy z córką, bo w 7 dni ...dwie babeczki samotnie przemierzające całą Polskę, to chyba raczej nie codzienność życia :)  W tym przypadku przypomina mi się taka sytuacja, gdy będąc Katowicach w hotelu pytamy, czy daleko do Wesołego Miasteczka i Pani odpowiada, że trzeba jechać samochodem, a w efekcie końcowym okazuje się, że to dość krótki odcinek. Będąc we Wrocławiu także przeważnie poruszam się pieszo. 

Filmiki znajdują się pod opisami z wyjazdu   http://wedrujac.rafkom.net/node/128285309, więc w związku z tym również uzupełnię opisy zaległych dni :)       

Galeria: