http://dzieciom.pl/wp-content/uploads/2015/07/FDZzP_logo.jpg

Autyzm, rozwój i zmiany :)

Łukasz osiągnął bardzo dużo, ale pomimo tego cechy typowo autystyczne pozostają tylko są na innym poziomie np.

- Świetnie sobie radzi podczas wędrówek górskich, z jazda na rowerze czy gry w badmintona, ale jego ruchy wciąz autystyczne powolne i słabo skoordynowane pozostały

- Mowa na dzień obecny jest bardzo rozbudowana, ale problemy ze składaniem poprawnych wypowiedzi wciąż pozostały

- Umie bardzo dobrze czytać, ale czyta po autystycznemu, czyli albo zmienionym głosem, albo z przerwami po każdym wyrazie. Płynne czytanie ćwiczyliśmy wielokrotnie i udawało się uzyskać odpowiednią płynność, ale Łukasz i tak powraca do swojej techniki czytania.

- Ma bardzo bogate menu jedzenia, ale jest ono wciąż bardzo rytualne np. w przeszłości na śniadanie były tylko płatki z mlekiem, potem był chleb i kanapki z których jest pozostawiana skórka (jedynie nie dotyczy to ryby w sosie pomidorowym), teraz są bułki. Rytualne przystawki to np. ser żółty i topiony (ziołowy), salami, kabanosy, czasami ryba w sosie pomidorowym, smazona kiełbasa lub nitypowa rzecz to do salami pomidor i bazylia. W obecnym roku najbardziej zaskoczył mnie próbując drożdżówkę. Nie je m.in. śledzi, bigosu, kapusty, marchewki, wędlin (np. szynki), grzybów, owoców, ... Jedzenie jast bardzo rytualne, czyli kanapka dokładnie posmarowana masłem, dodatki równo ułożone, herbata w dzbanku plus filiżanka, masło w pojemniku pozostaje ukształtowane w kształcie piramidy ... Czas spożywania śniadania to 1 h, nie ze względu na ilość tylko na wykonanie.

- Brak zaiteresowania ocenami, a nawet brak wartości skali ocen pomimo tego, że w przeszłości wprowadzałam różne oceny za zachowanie. Temat musiałby być wypracowany poprzez ćwiczenia, czyli np. aby ocena nabrała istotnego znaczenia to za każdą 5-kę karuzela :)

- Brak zainteresowania ludźmi.

- Brak chęci wykazywania i popisywania swoimi umiejętnościami, a nawet brak świadomości, że to co umie to jest coś istotnego

- Poczucie humoru jest autystyczne, nawet śmiech pozostał charakterystyczny. Śmieszne sytuacje to np. jak coś spadnie, pobrudzi się a przebojem życia była sytuacja z Pieszego Rajdu na którym Łukasz wyszedł do przodu poza grupę i Pan organizator złapał nagle Łukasza przestawiając go do tyły. Wyglądało to nieciekawie, więc zarówno ja jak i Włodek byliśmy delikatnie zdegustowani takim nagłym chwytem Łukasza. Natomiast Łukasz ... rozbawiony na maksa, a nawet pomimo upływu lat wciąż powraca do sytuacji oczekując pociągnięcia za barki. Teraz jest dużo większy, więc mówi "gigant pan" :)

- Nowy samochód, owszem jest zainteresowanie, ale nie w stylu "łoł, ale super !", zresztą jest to rzecz która na mnie też nie robi wrażenia bo wychodzę z założenia, że telefon, telewizor, samochód mają być praktyczne, a nie seria przycisków z którymi nie wiem co zrobić ? Natomiast uwielbiam ubrania jak większośc kobiet.

- Czasami czytam "autyści mają mało zainteresowań" i nie zgadzam sie z tą opinią, ponieważ Łukasz ma ich naprawdę bardzo dużo i wciąż się zmieniają.  W przeszłości każde najdrobniejsze zainteresowanie Łukasza było od razu wyłapywane i rozwijane np. był Bob Budwniczy to były klocki LEGO, robione pojazdy z gazet do których Łukasz wchodził, ubiór Boba na zabawę karnawałową, gry komputerowe, rysunki, ... i wszystko co było w tym temacie. Potem były kolejne   http://www.wedrujaczautyzmem.pl/content/fascynacje-i-kolekcje-lukasza-1  i  http://www.wedrujaczautyzmem.pl/content/fascynacje-i-kolekcje-lukasza-2 . Natomiast Andżeliki nie mogę niczym ją zainteresować, wszysko na ułamek sekundy co ogranicza motywację bo nie działa metoda behawioralna. Większość zachowań w rozwoju dziecka kształtuje przeważnie rodzic :) Szkoły natomiast w obecnych czasach mają robić tak aby dziecko nie czuło się pokrzywdzone. Stresem jest pozostawienie w tej samej klasie, jedynka, egzamin więc niedługo aby nie stresować to może pozamykamy szkoły i przeniesiemy edukację przed monitor komputera w domu ?

Zrobione w tym roku (II.2016 r.) testy Wechslera świetnie pokazały różnicę pomiędzy mową, a logicznym myśleniem czy poamięcią obrazową. Moim zdaniem niedoskonałości ze sfery mowy, są zastępowane innym sposobem nauki. Punktacja od 1-19 -cie. Pierwszy wynik przeliczeniowy, drugi w nawiasie surowy

SKALA SŁOWNA (punktacja do 19 -tu)

- wiadomości -1  (4)

- podobieństwa -7  (14)

- arytmetyka -1  (6)

- słownik -1  (15)

- rozumienie -1  (1)

SKALA BEZSŁOWNA

- uzupełnianie obrazków -5  (17)

- porządkowanie obrazków -6  (20)

- wzory z klocków -18  (43)

- układanki -14  (43)

- kodowanie -8  (55)

Podsumowanie testu i  pierwszy wynik przeliczeniowy, a drugi w nawiasie iloraz inteligencji

SKALA SŁOWNA  - 11  (50)

SKALA BEZSŁOWNA - 51  (101)

SKALA PEŁNA -62  (72)

Łukasz podczas wykonywania testu nie był w najlepszej kondycji  :)

Łukasz w celu zrozumienia sensu słów, czy wypowiedzi musi mieć obrazy. Dłuższe zdania to piramida obrazkowa. Umiem wejść w Łukasza sposób myślenie dzięki temu dużo rozumie i umie.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              26.07.2016 r. Agnieszka

Galeria: