http://dzieciom.pl/wp-content/uploads/2015/07/FDZzP_logo.jpg

Filmy - Edukacyjnie

Bity 2006 r.

Łukasz lubił pracować na bitach i szybko przyswajał nowe słowa. Pierwsze obrazki mieliśmy skopiowane na turnusie rehabilitacyjnym (zrobione zdjęcia), ale widząc efekty nauki dorabialiśmy kolejne według swoich pomysłów. Na nagraniu można mieć odczucie, że Łukasz czyta wyrazy, ale to było rozpoznawanie obrazu - elementy czytania globalnego. Czytania uczyliśmy literując, co nie dało żadnego efektu i dopiero terapeutka podpowiedziała aby spróbować sylabami i to był strzał w dziesiątkę :) Łukasz rzeczowniki zapamiętuje bardzo szybko, szczególnie podparte obrazem. Problem jest w słowach abstrakcyjnych, których używamy bardzo dużo w codziennej mowie "gdzie, kiedy, po co, dlaczego, z kim, autor, fantastyczny, ciekawy, interesujący, ..." Niektóre słowa są latami powtarzane w przeróżnych sytuacjach codziennych jak i ćwiczone indywidualnie i niestety wprowadzone w zdaniu wciąż tworzą chaos w odpowiedziach.

Nasza codzienność :)

Filmik prezentuje ułamki sekund z naszej codzienności . Ujęte fragmenty to : w liczeniu podpowiedzi wspomagające tłumaczenie to strzałki; w czytanej zagadce niepoprawna odpowiedź, bo Łukasz skoncentrował się nad słowem "dach" i podał do niego skojarzenie; w górach piewszy raz powiedziane słowo "nie widać" i na końcówce filmu dodane nasze spontaniczne zabawy, ale to już ze względu na Łukasza ponieważ lubi je oglądać smileyJest to kolejny 3-ci już filmik, który zmontowałam z pomocą Edytora wideo YouTube cheeky15.07.2015  Agnieszka

Omawiamy budowę szkieletu

 Filmik zawiera sposób uczenia , samodzielnego omawiania budowy szkieletu przez Łukasza oraz problemy ze zrozumieniem pytań .Ujęte zostało również skojarzenie obrazowe (pokazanie rękami) do słów długi-krótki, które Łukasz ma opanowane , ale w tym przypadku miał kłopot (być może ze względu na zmianę obrazu lub dodatkowe słowa) . Na końcu wyrywkowe nazywanie  poszczególnych części .  Jestem wstanie nauczyć Łukasza  przeróżnych rzeczowników, ale słowa abstrakcyjne są bardzo trudne do opanowania . Jak autysta ma z nami rozmawiać skoro spora częśc wyrazów, które używamy to abstrakcja zakłócająca nawet poznane rzeczowniki? Dla lepszego zobrazowania przykład:  np. znamy same rzeczowniki w j. obcym, ale ktoś mówi do nas pełnymi swobodnymi zdaniami i czy w takim przypadku zrozumiemy o czym mówi ? Jeśli będzie mówił bardzo wolno to być może uda nam się wyłapać i zrozumieć same rzeczowniki, ale gdy będzie to szybka mowa to nic nie zrozumiemy i dlatego w przypadku autystów jest ważne, aby używać jak najkrótszych i konkretnych słów (myślę że podczas wypowiadania nawet akcent jest ważny).  Agnieszka

Bity - poznawanie kolorów i czynności dnia codziennego - 2005 rok.

Autysta robi wszystko aby uniknąć współpracy i są to przeróżnego rodzaju zachowania zakłócające . Im dziecko starsze, to jego kombinacje są bardziej inteligentne . Jeśli jeszcze do tego wyczuje, że ktoś temu ulega i to daje pożądany efekt, to mamy współpracę z głowy . Nagranie z lutego 2005 r. Uczenie kolorów nie przynosiło efektów,  więc zrobiliśmy bity. Metodę Glenna Domana poznaliśmy na turnusie w 2004 r. i dzięki niej odzyskaliśmy mowę Łukasza . Metoda ta w jego przypadku  bardzo sprawdziła się.

 

Łukasz - autyzm i nauka anatomii człowieka

Łukasz pewną ręką rysuje kontury ciała ludzkiego podpatrując w książce . Układ pokarmowy zrobił z plasteliny z moją delikatną pomocą . Na końcu dodaliśmy na karteczkach podpisy . Również mamy zrobiony układ kostny .

Matematyczne zadania tekstowe

Nagranie pokazuje ile czasu zajmuje zrobienie zadania tekstowego z książki dla kl. 3 . Łukasz najpierw wykonał rysunki -obrazując zdania , potem wpisał liczby i na końcu dopiero wstawia znaki działań matematycznych (+ , - , x , : ) . Aby Łukasz zrozumiał zadanie musi być rysunek w innym przypadku robienie jego nie ma sensu :) .

Nauka historii

Łukasz jest w stanie uczyć się, ale w wolnym tempie i w swój określony sposób . Niestety dla zapamiętania i zrozumienia nowych tematów nie wystarczy przeczytanie tekstu tylko musi być obrazek , który ułatwia zapamiętanie i zrozumienie słów. Na filmiku widać że Łukasz najpierw zapoznaje się z rzeczownikami , a potem dopiero dokłada opisy , których raczej nie rozumie w całości tylko wyłapuje pojedyncze wyrazy i łączy na zasadzie skojarzeń . Zrozumienie i zapamiętanie nowych rzeczowników podpartych obrazkami to jest coś co raczej nie stanowi większej trudności dla Łukasza . Natomiast wyuczenie mowy spontanicznej jest niemożliwe i wciąż ma kłopot ze zrozumieniem codziennej mowy . Łukasz ma duże problemy z przyswojeniem słów typu : mógłbym ,chcę ,czy , gdzie , dlaczego , będę , kiedy ... itd. . Również sporą trudność sprawiają mu wyrazy podobne do siebie np. zaświecić -- zgasić ; włączyć -- wyłączyć i oczywiście nie zadaje pytań.