http://dzieciom.pl/wp-content/uploads/2015/07/FDZzP_logo.jpg

Nauka i "Świat w obrazach"

 

Postanowiłam podjąć opisanie swojego procesu uczenia się ze względu na fakt, że w moim odczuciu jest on dość nietypowy, a mianowicie zdecydowanie bardziej uczenie się obrazowe.

Dużo ludzi twierdzi, że potrzebują obrazu aby się czegoś nauczyć, myślę, że tak naprawdę niektórzy nie mają pojęcia o czym piszą. Różnice te miałam przyjemność wychwycić i zauważyć tylko i wyłacznie ze względu na fakt, że zauważam je w procesach uczenia się i zapamiętywania pomiędzy mną, córką, mężem i Łukaszem. Łukasz i ja mamy typowy sposób uczenia się obrazowy. Natomiast Andżelika i Włodek bardziej sposób słuchowy. W obecnym czasie także obserwuję spore różnice swojego procesu edukacji j. angielskiego na tle grupy 8-osobowej i znowu są widoczne ogromne różnice.

Zastanawiam się jak to opisać aby przekaz informacji był jak najlepiej przekazany :-)

Dużo ludzi twierdzi, że uczy się obrazowo, ale mam odczucie, że tak nie do końca są świadomi co oznacza uczenie typowo obrazowe. Wierzę, że niektórzy po prostu sie nim wspierają, a w moim przypadku, a także Łukasza jest to główna metoda przyswajania wiadomości.

Nie rozumiem dlaczego pomimo tego, że niby dział taki jak "psychologia" idzie bardzo do przodu, to wciąż nie zwraca się uwagi na taki problem i nie próbuje się nic z tym zrobić. 

W moim odczuciu dzieci uczące się w sposób obrazowy w szkołach są bez szans na wsparcie i prawidłowy proces nauki. Dlaczego? Ponieważ... Nauczyciele opierają swoją edukację szczególnie na przekazie słownym.

 

Proces uczenia się i używania informacji podczas mojego uczenia obrazowego to np. 

Sporo porównań będę podawać na podstawie mojej obecnej nauki j. angielskiego, gdyż uczę się tego języka od ok. 3 lat i fajnie mi obrazuje moje problemy i przede wszystkim sposób nauki

- mamy wyrazy typu "eleven" (jedenaście)  i "twelve" (dwanaście) ... dwa wyrazy niby... zupełnie inne i mające inne znaczenie, ale... niestety nie dla mnie, ponieważ te dwa wyrazy odbiegają od schematu reszty liczb i ... zapis ich jest dość podobny, a dodatkowo oba zapisy wskazują liczby i to będące obok siebie, a w związku z tym... mam ogromny problem z odróżnianiem ich więc to wygląda mniej więcej w taki sposób...

1. Przypominam sobie dwa zapisy wyrazów

2. Szukam punku zaczepienia aby je rozróżnić i w tym przypadku jest to... w słowie "eleven" dwa razy powtórzona litera "e", a więc "11", bo też dwie takie same liczby. Obraz kojarzenia okazał się być błędny, gdyż mamy w tym wyrazie  3 razy litera "e", a więc nowa kombinacja... "eleven" wypowiadamy jako "ileven" i w tym przypadku dwie litery "e", czyli "11" natomiast twelve mamy dwa razy "e", a więc "2", bo w liczbie 12 jest "2"... zdrowy człowiek nie jest wstanie sobie wyobrazić skali problemu takiego sposobu przyswajania wiedzy. W tym p[rzypadku nic samo nie przychodzi. Być może... gdyby... w przeszłości moi rodzice przejawiali zdecydowanie większe zainteresowanie moją edukacją, czytaniem i opowiadaniem, z naciskiem na rozumienie mowy to dzisiaj nie miałabym problemu. 

Niestety nim przeanalizuję i dopasuję te obrazy zapisu do odpowiednich liczb, to mija trochę czasu :-( 

A gdy w jednym zdaniu są takie wyrazy np. trzy, to czas razy trzy

Gdy widzimy, że dziecko ma problemy, to doszukujemy się od razu zaburzenia, problemów... czasem... po prostu Ktoś ma inne zdolności, inaczej przyswaja wiedzę... a najgorsze to jest to, że nikt nie stara się... ani pomóc, ani dopasować sposób nauczania do danych możliwości dziecka, ani tak naprawdę zagłębiać się w problem.

Niektórzy przyswaja j. angielski np. poprzez oglądanie filmów, a dla mnie to jest jeden zaszyfrowany ciąg jakis dźwięków. Ja dopiero po trzech latach jakiejs edukacji j. angielskiego jestem wstanie rozpoznać pojedyncze wyrazy. Osłuchiwanie się także nie przynosi efektu. Fiszki... TAK, ale... zapis w innym miejscu już wygląda trochę inaczej i nie koniecznie muszę rozpoznać. Na czym to wszystko mniej więcej polega? A mianopwicie na tym aby obraz tak mocno przyswoić, że aż w końcu zostaje zapamiętany sam wyraz.

Łukasz uczy się w identyczny sposób plus zaburzenia autystyczne i mamy spory problem. Oczywiście można było bardzo dużo osiągnąć, ale... tylko i wyłącznie poprzez zagłębienie się w problem i dostosowanie metod nauki do Łukasza potrzeb. Ja podpowiadałam. Nikt nie słuchał. Bo nikt nawet nie próbował zrozumieć

Przykłady problematycznych wyrazów

Arktyka -Antarktyda - nie potrafię zapamiętać, które jest na północy, a które na południ... podobne nazy i położenie w podobnych miejscach

iloraz - różnica - i jest problem nawet ze skojarzeniem, bo w wyrazie "iloraz" mamy.... "ile razy?", a  wyrazie "iloczyn" mamy "ile czynników"

krótkowzroczność - dalekowzroczność -nawet nie staram się tych słów rozróżniać, bo są mi zbędne, a musiałabym poszukać odpowiednich obrazów

Oczywiście zapamiętywanie imion  także odbywa sie to za pomocą skojarzeń np. osoba obok mnie siedząca ma na imię "Dorota", czyli takie samo jak moje drugie, ale... nim to imę dopasuję, to musze przywołac odpowiednie skojarzenie

 

Przykłady z mojej nauki j. angielskiego

like - live -są łatwe do rozróżnienia, ale w pierwszym spojrzeniu te dwa wyrazy po prostu myle

"Ania is in Spain" "Ania is from Spain" -w tym przypadku trudne słowa do odróżnienia to "in" i "from". Podobny problem, a nawet jeszcze większy ze słowami typu "what, whose, which, why, when, if, how, who, where, whom, ..." . Najłatwiejsze w wymienionych to "why, if"

 

Moje inne problemy to np.

- szybkie zniechęcenie i wyłączanie się podczas czytania

- nie zapamiętywanie informacji z przeczytanego tekstu i brak umiejętności opowiadania o czym czytałam

- brak rozumienia przekazu słownego co teraz jest szczególnie zauważalne w j. angielskim... długo przetwarzam wyrazy poszukując do nich najpierw zapisu słownego, a potem jego tłumaczenia

 

Jestem "inna" i zawsze taka byłam. "Inność" ta powoduje błędne koło, gdyż poczucie i zauważanie różnic powoduje pewnego rodzaju dyskomfort, a to dodatkowe blokady i.... błędne koło się zamyka. Nie pomogła... szkoła, ani niby integracja z ludźmi... po prostu "jestem inna" i nie do końca odnajduję się w społeczeństwie, gdyż nie mam poczucia zrozumienia, a co dopiero Łukasz typowy autysta??? Po co kłaść nacisk na integrację, która nigdy nie nastąpi???

Nawet w szkołach obserwuje się tak naprawdę nacisk i edukację dzieci, które więcej umieją i rozumieją. Niestety te słabsze są przeważnie gdzieś na boku. Myślę, że historia nawet  obrazuje, że...  słabsze dzieci nie koniecznie są takimi w realnej rzeczywistości, ponieważ zdarza się, że mają wyjątkowe umysły smiley 

Ostatnio znalazłam do siebie bardzo pasujące określenie, a mianowicie "Inteligentna-  Idiotka"... "Inteligentna", bo faktycznie Ktoś taki jak ja, będacy tylko po szkole zawodowej  nie powinien robić tego typu opisów. Natomiast "idiotka", bo w kontakcie bezpośrednim dość często sprawiam takie wrażenie

Ja praktycznie każdy wyraz z j.angielskiego aby sobie jego przypomnieć, to muszę odtworzyć jego obraz zapisu. Niestety bywa tak, że gdy ten sam wyraz jest w zdaniu lub zapisany innym pismem, to już jest nie rozpoznawalny i muszę przywołać odpowiedni obraz zapisu np. z fiszki.

Pamięć obrazowa musi być udoskonalana  poprzez odpowiednie jej ćwiczenia, aby mogła spełniac wystarczającą rolę w procesie edukacyjnym.

 

Trochę przykładów z edukacji Łukasza...

Ćwiczenie rozumienia mowy z dnia 09.12.2020 r. i mamy np. 

pytanie

-"W czym jest ketchup?" i odpowiedzi to "pomidor, nie wiesz nie wiem, pomidor, pudliszki, kotlin, składnik tak, lodówka". Brak rozumienia słowa "W czym...?" powoduje błędne odpowiedzi

-"Gdzie jest szkoła?" i odpowiedzi to "klasa, w klasie, w klasie, klasa, pomieszczenie, Bardo"

Kolejne ćwiczenie to polecenie, to... Łukasz powtórz w całości pytanie "Czy kiedykolwiek byłeś w stolicy Polski?"

Odpowiedzi Łukasza, to... Warszawa tak; nie byłeś; tak byłeś; tak; tak; czy byłes w stolicy Polskiej Warszawa; nie; czy byłeś w stolicy Polski; czy byłeś w stolicy Polskiej tak; czy byłeś w stolicy Polski; czy kiedykolwiek byłeś w stolicy Polski"

Często zastanawiam się... czy to naprawdę, aż tak bardzo trudno zauważyć skalę problemu Łukasza i Jego rozumienia mowy??? 

Mam żal, bo gdyby słuchano tego co mówiłam, to dziecko, a raczej już dorosły męźczyzna na dzień obecny by w miarę poprawnie posługiwał się umiejętnością jak jaką jest... MOWA

CZŁOWIEK, to nie zaprogramowany komputer, ale bardzo skomplikowany umysł, który... w każdym przypadku... nawet gdy nie jesteśmy tego świadomi, to... czuje, myśli, odreagowuje, nasuwa zastępcze rozwiązania nie zawsze niestety odpowiednie, 

 

Zeszyt z ćwiczeń mowy z Łukaszem  http://wedrujac.rafkom.net/edukacja/cwiczenie-mowy-2020-r-cz2

 

 

 

 

 

temat będzie kontynuowany ;-)