http://dzieciom.pl/wp-content/uploads/2015/07/FDZzP_logo.jpg

Metody, książki, ćwiczenia i zasady, które nam pomogły podczas pracy

Pomoce, które sprawdziły się podczas pracy z Łukaszem. Wstępnie będę wymieniać wszystkie materiały, a z czasem postaram się ładnie poukładać :)  (W sumie dopiero piszę, ale gdy mam zaczęte na stronie do dokończę. W innym przypadku temat zostanie zapomniany)

Stosowane i sprawdzone metody pracy

- Metoda Domana  - globalne czytanie i dzięki tym ćwiczenieom prawdopodobnie odzyskaliśmy mowę 

- Metoda Knillów -pomogła w wyćwiczeniu współpracy i naśladownictwa

- Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborn - poprawa sprawności dziecka i współpracy, a dodatkowo forma zabawy i relaksu

- Metoda Dennisona

- Metoda Hollding -kontrowersyjna, ale nam pomagała w likwidowaniu zachowań agresywnych. Jest to spokojne przytrzymanie dziecka w celu całkowitego wyciszenia. Łukasz po zastosowaniu tej metody był wyciszony i chyba nawet nawiazywał kontakt wzrokowy.

- Metoda Behawioralna - chyba najważniejsza, bo umożliwiła postępy w rozwoju Łukasza i jest to zwyczajne nagradzanie i karanie przeróżnych zachowań

- Wchodzenie w świat dziecka polegające na wykorzystaniu Łukasza zainteresowań, czyli np. długimi godzinami wchodziłam i wychodziłam z namiotu dokładnie go zamykając tak jak chciał Łukasz. W starszym wieku podobna sytuacja z samochodem (Fiat Maluch). Również były to różnego rodzaju zabawy.

- zabawy z Integracji Sensorycznej, czyli różnego rodzaju huśtanie, katurlanie, chodzenie na czworaka, masaże, wąchanie np. olejków, zabawa ciastem, malowanie rękami, kąpiele w kisielu, 

 

Książki, z których korzystaliśmy

- "Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych"  -Margaret Lansing, Eric Schopler, Leslie Waters

- "W co się bawić z dziećmi ?"  -piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka -Magda Bogdanowicz

- "Zabawy i ćwiczenia na cały rok" -Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska

- "Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka" -Lucyna Bzowska, Renata Kownacka, Maria Lorek, Anna Sowińska

- "Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię"  -Mariola Jąder

- "Magiczne kółeczka" i "Magiczne kwadraty" -Dorota Dziamska

Książeczka z ćwiczeniami logopedycznymi, ale nie pamiętam tytułu

-

Książki i ćwiczenia na których pracowaliśmy

- Zestaw PUS i ksiązeczki o różnej tematyce

- Logico Primo i Piccolo -książeczki o różnej tematyce

- Zabawy z CzuCzu

- Krzyżówki Supełek na dzień 25.X.2017 r. mamy uzupełnione  ....broszurek

- "Ćwiczenia grafomotoryczne cz.1 i cz. 2"  -Ewa Gaweł  (wyd. Impuls)

- "Symetryczne dyktanda graficzne" Robert Zelker  (wyd. Harmonia)

- "Zwierzaki - figuraki" Zadania grafomotoryczne  Anna Szczepańska  (wyd. Harmonia)

- "W labiryntach przygód" Magda Śliwerska  (wyd. Impuls)

- "Świat ucznia kl.1" Zeszyt do kaligrafii  Barbara Mazur, Katarzyna Zagórska  (wyd. Juka)

- "Świat ucznia kl.2" Ćwiczenia usprawniające czytanie i pisanie  Aleksandra Kozyra, Anna Soból  (wyd. Juka)

- "Maluję czytam i piszę" Joanna Tomczak (wyd. Impuls)

- "Elementarz" Język polski kl.1 Henryka Czerniawska, Jan Malczewski (wyd. Graf - Punkt)

-"Trzecio-teściki" Sprawdzian wiedzy i umiejętności dla uczniów 3 klasy szkoły podstawowej  Iwona Orowiecka, Wojciech Stachyra  (wyd. Zielona Sowa)

Pomoce na komputer

- Łukasz swoją pracę rozpoczynał od płyt "Sokrates 101" i "Sokrates 102"

- "Porusz umysł"  Avaloon

- gry z ulubionych bajek np. "Bob Budowniczy", czy też cała seria z bajek Disneya

- Matlandia i GimPlus -GWO

- Matematyka na Wesoło EduROM -również cała kolekcja, którą Łukasz szybko pzrzerobił

 

Co jest najważniejsze podczas pracy

- spokój

- konsekwencja

- konkretne zrozumiałe zasady

- pewność siebie

- obserwacje dziecka w celu ustalenia możliwości i sposobu pracy

- notatki, które pokazują postępy, których często nie zauważamy w codziennej gonitwie

- współpraca Terapeutów, Nauczycieli i Rodziców

- dostosowane wymagania do możliwosci dziecka. Na początku lepiej zaniżyć w celu stopniowego poznania możliwości

- różnego rodzaju pochwały i nagrody -przybicie piąteczki, brawo, jakiś obrót dzieckiem, czyli coś co mu sprawia przyjemność. Dziecko może nie reagować, ale dzięki temu m.in. poznaje różne uczucia

- zawieszone różne prace dziecka tak aby je widziało m.in. w celu podkreślenia, że są ważne

- stopniowe i powolne angażowanie w przeróżne zajęcia będące na poziomie możliwosci dziecka

- nasza mowa dostosowana do poziomu dziecka na dany moment. Początkowo podczas ćwiczeń koncentrujemy się na pojedynczych słowach "daj, przynieś, pokaż, podaj, ..." i poznawanie rzeczowników

- zajęcia ruchowe i spacery

- przebywanie w różnych miejscach

- delikatne i umiejętne przełamywanie panicznego strachu przed różnymi przedmiotami np. odkurzaczem, inhalatorem, stołówką, ... 

 

Od czego zaczynać  ?      

  Według mojej oceny od rzeczy najważniejszych, czyli : współpraca, zaangażowanie, prawidłowa reakcja na proste polecenia "nie wolno, stój, chodź, daj, pokaż, siadaj, wstań, brawo, super, przybij piątkę"

- Brak współpracy i dziecko np. krzyczy i wyrywa się, ponieważ nie chce, więc proponuję na początek krótkie ćwiczenia np. Położyć na stole trzy przedmioty "lalka, miś, klocki" i ćwiczymy najważniejsze słowa "daj" lub "pokaż" (wybrać jedno z nich). Jeśli dziecko nie chce, to pomagamy w wykonaniu czynności i nagradzamy tym co dziecko lubi. Nagrodą może być również puszczenie dziecka po wykonaniu zadania. Przedmioty dodawać lub zmieniać dopiero po wyćwiczeniu prwidłowo wykonanych poleceń. Również ważne zabawy ruchowe .

- Brak rozumienia mowy

- zabawy logopedyczne m.in. wymawianie samogłosek

Mam nadzieję, że podane materiały przynajmniej w części pomogą lub zasugerują obranie właściwej drogi.

W moim odczuciu każda niepełnosprawność lub choroba zmienia na swój sposób nasze życie. Typowe dziecko autystyczne niesie ze sobą sporo utrudnień, ale w moim odczuciu bardzo zmienia myślnie rodzica.

 

Nad tematem myślałam już wcześniej, ale ostateczny pomysł i kierunek obrałam po tym jak pewna mama autystycznego chłopca napisała do mnie prośbę w kierunku podpowiedzi początkowej terapii więc podziękowania dla Ani.